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		<title>News feed of the Medical University of Vienna</title>
		<link>http://www.meduniwien.ac.at/homepage/</link>
		<description>Upcoming events and up-to-date news in medicine and science</description>
		<language>en</language>
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			<title>News feed of the Medical University of Vienna</title>
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			<description>Upcoming events and up-to-date news in medicine and science</description>
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		<lastBuildDate>Tue, 15 May 2012 10:05:00 +0200</lastBuildDate>
		
		
		<item>
			<title>[in German:] Maria Sibilia neues EMBO-Mitglied </title>
			<link>http://www.meduniwien.ac.at/homepage/news-und-topstories/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=2674&#38;cHash=18d83721a6</link>
			<description>Leiterin des Instituts für Krebsforschung der MedUni Wien zählt nun zum illustren Kreis der...</description>
			<content:encoded><![CDATA[<p class="bodytext">[in German:] <b>(Wien, 15-05-2012) Maria Sibilia, Leiterin des Instituts für Krebsfoschung an der Universitätsklinik für Innere Medizin I der MedUni Wien ist neues Mitglied der European Molecular Biology Organisation (EMBO), der ein erlauchter Kreis von Molekularbiologen weltweit angehört.&nbsp;&nbsp; <br /><br /></b>Die 1964 gegründete EMBO ist eine internationale Vereinigung führender WissenschafterInnen, die Spitzenforschung im Life-Science-Bereich fördert. Die EMBO umfasst 1.500 Mitglieder und hat ihren Sitz in Heidelberg. EMBO-Mitglieder können ForscherInnen ihres Fachgebiets auf Grund von wissenschaftlichen Leistungen für die Mitgliedschaft vorschlagen und wählen. <br /><br /><b>Zur Person<br /></b>Maria Sibilia ist Italienerin und stammt aus Chur in der Schweiz. Sie studierte Biologie in Pavia (Italien) und erwarb 1992 das Doktorat für Genetik an der Universität von Pavia. 1993 bis 1998 arbeitete sie am Institute of Molecular Pathology (IMP) in Wien und war dann als Group Leader verschiedener Forschungsprojekte an der Universitätsklinik für Dermatologie an der MedUni Wien tätig. <br /><br />2007 wurde Maria Sibilia zur Universitätsprofessorin für Zelluläre und Molekulare Tumorbiologie am Institut für Krebsforschung der MedUni Wien ernannt. Seit 2010 ist sie die Leiterin des Instituts für Krebsforschung und Mitglied des Koordinationsgremiums des Comprehensive Cancer Centers (CCC) Wien. Sibilia ist Trägerin zahlreicher Auszeichnungen wie dem ÖGDV-Unilver Dermatologie-Preis 2000, dem VFWF-Habilitationspreis, den Otto-Kraupp-Preis für die beste österreichische Habilitation 2003 und dem Alois Sonnleitner Preis der Österreichischen Akademie der Wissenschaften 2005. </p>]]></content:encoded>
			
			
			<pubDate>Tue, 15 May 2012 10:05:00 +0200</pubDate>
			
		</item>
		
		<item>
			<title>MedUni Vienna: studies on children are needed for improved treatment</title>
			<link>http://www.meduniwien.ac.at/homepage/news-und-topstories/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=2672&#38;cHash=49a681af29</link>
			<description>“Studies on children are needed since children are not small adults and can respond very...</description>
			<content:encoded><![CDATA[<p class="bodytext"><b>(Vienna 14th May 2012) “Studies on children are needed since children are not small adults and can respond very differently to medications. Consequently, medications for children need to be tested on children. Parents and society have to recognize this,” says Christoph Male from the University Department of Paediatrics and Adolescent Medicine as part of the International Day of Clinical Research, which this year is being organised under the motto &quot;Research for Child Health&quot;. </b></p>
<p class="bodytext">The reasoning behind this call is this: studies involving children, who are individuals requiring particular protection, have been generally regarded as unethical in the past. According to and in compliance with the Medicines Act (AMG), these types of study were almost impossible. Since 2004, however, the AMG has recognised the need for studies on children and permits them subject to particular protective measures. An EU Directive from 2006 stipulates that when a drug is licensed, testing on children is now mandatory. This will certainly improve paediatric medicine considerably over the next decade. </p>
<p class="bodytext">There is still, however, a considerable degree of uncertainty, particularly on the part of parents. Says Male: “Concerns about allowing a child to take part in a study are of course understandable, but there are certainly not founded. On the contrary: in studies that take account of the needs and safety of children, such children are very well protected. Better than with the everyday use of drugs that are not approved for use in children, in fact. Clinical studies represent the only way of making drugs that are suitable for children available.” </p>
<p class="bodytext"><b>The younger the patient, the fewer medicines there are available<br /></b>Between 50 and 90 per cent of medications used currently are not approved at all for children. To arrive at a suitable dose, clinicians extrapolate downwards the recommendations for adults. These medications are then – since there are no other options for certain necessary treatments – used outside their approved indications (“off label”), which represents an increased risk. “Not only can side effects occur that have never been observed before in adults, but there is also the risk of overdose or under-dosing,” says Male, who is also Head of the “Medicines in Childhood” working group within the Austrian Society for Paediatrics and Adolescent Medicine and who also represents Austrian paediatricians to the European Medicines Agency (EMA). </p>
<p class="bodytext">Even if parents are persuaded to allow their children to take part in a study, the hurdles are considerable and the outlay and effort involved are tremendous: studies can only be carried out on sick children and must incorporate all age groups, from new-borns to teenagers. Says Male: “In older children, the care is still extremely good. The younger the patients are and the more severe their illness, the fewer options for drug treatment there are.” This particularly highlights the need to involve very small children in studies. “Children and their parents need to realise that medicine studies are essential if treatments are to improve. They mostly bring benefits for the individuals involved – and important information for everyone else.” </p>
<p class="bodytext">The MedUni Vienna is taking part in multi-centre studies involving children and is part of a huge network aimed at gathering secure data for paediatric research. Often, there are not enough children in every age group with a condition for which a medication needs to be tested. “Consequently, study participants from a large number of centres are needed,” explains Male, who is also Head of the Anticoagulant Clinic in the Paediatric Department. </p>
<p class="bodytext"><b>Service: International Day of Clinical Research 2012<br /></b>The International Day of Clinical Research 2012 is being held from Friday, 18th May to Sunday, 20th May at the Campus of the old Vienna General Hospital (Courtyard 2, Spitalgasse 2, 1090 Vienna). In Vienna, the event is being organised by the MedUni Vienna's Coordination Centre for Clinical Studies (KKS). A full list of programme events can be found here: <a href="http://www.meduniwien.ac.at/hp/tdkf" target="_blank" >http://www.meduniwien.ac.at/hp/tdkf</a>. On Saturday, visitors will be able to experience numerous hands-on activities, including some suitable for children, that will offer a glimpse behind the scenes of clinical research. </p>]]></content:encoded>
			<category>Topstories</category>
			
			
			<pubDate>Mon, 14 May 2012 09:55:00 +0200</pubDate>
			
		</item>
		
		<item>
			<title>[in German:] ESTRO-Varian Award für Petra Georg</title>
			<link>http://www.meduniwien.ac.at/homepage/news-und-topstories/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=2670&#38;cHash=0ceb6c63c7</link>
			<description>Höchste Auszeichnung für junge WissenschafterInnen im Bereich der Radioonkologie. </description>
			<content:encoded><![CDATA[<p class="bodytext">[in German:] <b>(Wien, 11-05-2012) – Petra Georg von der Universitätsklinik für Strahlentherapie an der MedUni Wien wurde im Rahmen der 31. Jahrestagung der Europäischen Gesellschaft für Radioonkologie ESTRO (European Society for Radiotherapy and Oncology) von 9. bis 12. Mai 2012 mit dem ESTRO-Varian Award ausgezeichnet. <br /></b><br />Dieser Award wird&nbsp; von der ESTRO jährlich - nach erfolgter Evaluierung der Bewerbungen aus ganz Europa durch ein Preiskomitee - vergeben und stellt die höchste Auszeichnung für junge WissenschafterInnen unter 40 Jahren im Bereich der Radioonkologie dar. <br /><br />Petra Georg wurde für ihre bisherigen Arbeiten zur Nebenwirkungsanalyse von Rektum und Blase, sowie der darauf basierenden Definition von Dosiswirkungsbeziehungen der bildgeführten adaptiven Radiotherapie des Zervixkarzinoms prämiert. Im Rahmen der Award Lectures des ESTRO-Kongresses stellte sie ihre neuesten Resultate mit dem Abstract „Reporting of late rectal and urinary bladder side effects after MRI guided adaptive brachytherapy of cervix cancer” vor. Diese Arbeit beschreibt die Entstehung, Erfassung und Entwicklung der Rektum und Blasenmorbidität nach einer Magnetresonanztomographie-gestützten Strahlentherapie bei Patientinnen mit fortgeschrittenem Zervixkarzinom. Georg konnte zeigen, dass die Mehrheit der Spätnebenwirkungen reversibel ist, wodurch deren Inzidenz in der Literatur oft fehlinterpretiert wird. </p>
<p class="bodytext"><b>Zur Person<br /></b>Petra Georg wurde 1976 in der Slowakei geboren und spricht fünf Sprachen. Zwischen 1994 und Mai 2000 absolvierte sie das Medizinstudium an der MedUni Wien. Titel ihrer Dissertation: “Cosmetic results of breast conserving treatment for mammary cancer. The impact of different radiotherapy treatment.” Nach einem Intermezzo als wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Universitätsklinik für Innere Medizin III und als&nbsp; Turnusärztin am Krankenhaus der Barmherzigen Schwestern in Wien absolvierte sie von 2004 bis 2011 die Ausbildung zur Fachärztin an der Universitätsklinik für Strahlentherapie an der MedUni. </p>]]></content:encoded>
			
			
			<pubDate>Fri, 11 May 2012 09:38:00 +0200</pubDate>
			
		</item>
		
		<item>
			<title>[in German:] Erstmals gesamte Gen-Landkarte vom Melanom erstellt</title>
			<link>http://www.meduniwien.ac.at/homepage/news-und-topstories/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=2668&#38;cHash=521bd18bff</link>
			<description>Ansatzpunkt für die Entwicklung neuer Therapien. Internationales Wissenschafterteam mit Beteiligung...</description>
			<content:encoded><![CDATA[<p class="bodytext">[in German:] <b>(Wien, 10-05-2012) Bessere Aussichten auf die Entwicklung neuer Therapien gegen den &quot;Schwarzen Hautkrebs&quot; in der Zukunft: Ein internationales Wissenschafterteam mit Beteiligung&nbsp;der MedUni Wien&nbsp;hat erstmals eine Gen-Landkarte des Melanoms aus Gewebeproben von Patienten erstellt. Neben bei der gefährlichsten Hautkrebsform bereits bekannten Mutationen wurden auch neue - speziell im sogenannten PREX2-Gen - entdeckt, die bisher bei Mammakarzinomen identifiziert worden waren.</b></p>
<p class="bodytext">Die Arbeit mit Erstautor Levi Garraway vom Broad Institute und vom Massachusetts Institute of Technology (Boston/USA) wurde am Mittwoch von der Fachzeitschrift &quot;Nature&quot; online publiziert. Stephan Wagner von der Abteilung für Immundermatologie der Universitäts-Hautklinik der MedUni Wien am AKH hat ehemals an der Erstellung des Studienprotokolls mitgearbeitet. Aus Wien kam aber auch ein Beitrag zu den 25 Gewebeproben von Patienten mit bereits metastasierter Melanom-Erkrankung, deren Erbgut von A bis Z in der Abfolge der Bestandteile sequenziert wurden. Wagner: &quot;Bisher gab es das nur aus Labor-Zelllinien. Jetzt haben wir erstmals eine komplette Landkarte des gesamten Melanomgenoms aus Gewebeproben.&quot;</p>
<p class="bodytext">Neu entdeckt wurden im Rahmen der Arbeiten verschiedene Mutationen, Re-Arrangements und ähnliche Veränderungen im sogenannten PREX2-Gen, die mit einer Häufigkeit von 14 Prozent vorkommen. Bisher waren solche Mutationen aus dem Mammakarzinom bekannt. Sie haben einen onkogenen, also krebsfördernden, Effekt über den sogenannten PI3K/Akt-Signalweg in den betroffenen Zellen. Die Überaktivierung dieses Signalwegs spielt eine wichtige Rolle im Wachstum, in der Teilung, Migration, Ausdifferenzierung und im Überleben von bösartigen Zellen. Insgesamt weisen die Erkenntnisse der Wissenschafter auch auf der Ebene des Erbguts darauf hin, dass an der Entstehung von Melanomen auch starke UV-Licht-Exposition eine Rolle spielt.</p>
<p class="bodytext">Wichtig ist die neue Gen-Landkarte des Melanoms aber vor allem für die zukünftigen Arbeiten zur Identifizierung von neuen Zielen (&quot;Targets&quot;) für Therapien, betonte Wagner. Bisher sind die medikamentösen Behandlungsmöglichkeiten beim Melanom ausgesprochen beschränkt. Erst in jüngster Zeit wurden zwei verschiedene Arzneimittel der sogenannten zielgerichteten Therapie entwickelt, die einen lebensverlängernden Effekt beim fortgeschrittenen Melanom haben. Doch die Tumoren entwickeln auch dagegen Resistenzen. Der Wiener Spezialist: &quot;Wir werden also noch mehrere andere solcher 'Targets' für neue Therapien benötigen.&quot;</p>
<p class="bodytext">Das Melanom ist eine bösartige Krebserkrankung, die aus den Melanozyten in der Haut hervorgeht. In Australien erkrankt bereits einer von 20 Menschen während seines Lebens, in den USA einer von 50 und in Österreich einer von 100. Weltweit erkranken jährlich rund 200.000 Menschen an &quot;Schwarzem Hautkrebs&quot;. Rund 1.300 Menschen bekommen in Österreich jährlich die Diagnose eines Melanoms gestellt. Im Stadium IV mit Fernmetastasen leben nach einem Jahr nur noch 50 Prozent der Patienten, nach zehn Jahren weniger als zehn Prozent. Die Früherkennung mit heilender Chirurgie ist entscheidend.</p>]]></content:encoded>
			<category>News</category>
			
			
			<pubDate>Thu, 10 May 2012 10:39:00 +0200</pubDate>
			
		</item>
		
		<item>
			<title>Making progress towards a diagnostic test for active tuberculosis</title>
			<link>http://www.meduniwien.ac.at/homepage/news-und-topstories/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=2676&#38;cHash=1e89485379</link>
			<description>A simple blood test could show whether a patient has active tuberculosis. This is the finding of a...</description>
			<content:encoded><![CDATA[<p class="bodytext"><b>(Vienna, 10 May 2012) A simple blood test could show whether a patient has active tuberculosis. This is the finding of a study by MedUni Vienna researchers, led by Stefan Winkler from the University Department of Internal Medicine I, which has now been published in the top online journal PLoS ONE. </b></p>
<p class="bodytext">178 patients with possible active tuberculosis (TB) were examined. 60 were found to have lung TB. This was in fact discovered using a cytokine profile: patients with active TB were found to have a significantly raised number of CD4-T cells producing type 1 cytokines. </p>
<p class="bodytext">Winkler: “This finding could lead to a real diagnostic test being developed for TB in the near future. The CD4-T cells can be demonstrated very quickly in a blood test, whereas the current system uses blood cultures which can take up to eight weeks.” &nbsp; </p>
<p class="bodytext">Tuberculosis, alongside malaria and HIV, is one of the most widespread infectious diseases in the world. Around a third of the world’s population, it is estimated, is infected with the TB bacterium Mycobacterium tuberculosis (latent TB), with around 9 million people developing symptoms from it each year (active TB). Various factors which lead to weakening of the immune system can therefore trigger activation of the infection with an outbreak of the disease. In Austria, around 800 cases of TB are notified a year to the health authorities. </p>
<p class="bodytext">Winkler: “What’s still missing, however, is an efficient and rapid test for active TB. The cytokine profile identified could represent a major step on the road towards a diagnostic test.&quot; </p>
<p class="bodytext"><b>Service: PLoS ONE</b><br />“Peripheral T Cell Cytokine Responses for Diagnosis of Active Tuberculosis”. J. Nemeth, H. Winkler, R. Zwick, C. Müller, R. Rumetshofer, L. Boeck, O. Burghuber, S. Winkler. PLoS ONE 7(4): e35290. doi:10.1371/journal.pone.0035290 </p>
<p class="bodytext">„<a href="http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0035290" title="Opens external link in new window" target="_blank" class="external-link-new-window" >Peripheral T Cell Cytokine Responses for Diagnosis of Active Tuberculosis</a>“ </p>]]></content:encoded>
			<category>News</category>
			
			
			<pubDate>Thu, 10 May 2012 09:54:00 +0200</pubDate>
			
		</item>
		
		<item>
			<title>[in German:] &quot;Impfstoff&quot; gegen Brustkrebs wird erprobt</title>
			<link>http://www.meduniwien.ac.at/homepage/news-und-topstories/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=2664&#38;cHash=d50c56312f</link>
			<description>Neuartige Immuntherapie mit Stimuvax soll Ansprechen der
neoadjuvanten Tumortherapie verbessern.</description>
			<content:encoded><![CDATA[<p class="bodytext">[in German:] <b>(Wien, 09-05-2012) Eine neuartige Immuntherapie zur Behandlung des Mammakarzinoms wird von ABCSG (Austrian Breast &amp; Colorectal Cancer Study Group) in ihrer Studie-34 weltweit erstmals getestet. Nach einem internationalen Auswahlprozess kann nun diese Impfstudie in Angriff genommen werden. Die erste Patientin wurde bereits in die Studie eingeschlossen.<br /></b><br />Trial Chair der Studie, Michael Gnant: &quot;Nur der hohe Standard der ABCSG-Zentren ermöglicht uns die erfolgreiche Durchführung. Vor allem im Interesse der teilnehmenden Patientinnen muss ein reibungsloser Ablauf dieser hochinnovativen Behandlung gewährleistet werden.&quot; Dazu gehören die Universitätskliniken für Chirurgie, Gynäkologie und Innere Medizin an der MedUni Wien, die Universitätsklinik für Gynäkologie in Innsbruck sowie die Chirurgische und Interne Abteilung des Krankenhauses Feldkirch.</p>
<p class="bodytext">ABCSG-34 wird insgesamt 400 prä- und postmenopausale Patientinnen mit primärem Mammakarzinom einschließen. Die Studienteilnehmerinnen werden eine moderne präoperative Standardtherapie erhalten, die entweder eine endokrine Behandlung mit Letrozol oder eine Chemotherapie mit EC+T in reverser oder normaler Sequenz beinhaltet. Zusätzlich erhält die Hälfte der Patientinnen den Wirkstoff L-BLP25 (Stimuvax). &quot;Diese Vakzinierung im neoadjuvanten Setting stellt ein völlig neues therapeutisches Konzept dar&quot;, so Christian Singer von der MedUni Wien.</p>
<p class="bodytext">L-BLP25 besteht aus einem MUC1 Glykoprotein, einem künstlich hergestellten Peptid. Die Impfung ruft im Idealfall eine Immunantwort auf MUC1-exprimierende Tumorzellen hervor. MUC1 wird zu über 90 Prozent auf Mammatumoren exprimiert. Das Protein wird vor der Verabreichung in ein Liposom verkapselt. Diese Hülle fördert die Erkennungsrate des Antigens durch das menschliche Immunsystem. Bisherige Studien mit L-BLP25 an Patientinnen mit Lungenkrebs konnten nachweisen, dass das Peptid das Anbinden zytotoxischer T-Lymphozyten an Tumorzellen mit überexprimiertem MUC1 auslösen und damit das Tumorwachstum hemmen kann. Die Impfung soll also nicht nur die Wirkung der neoadjuvanten Therapie verstärken, sondern auch direkt zur Hemmung des Tumorwachstums beitragen.</p>
<p class="bodytext">&quot;Dieses neuartige Therapieverfahren wird in Österreich und weltweit zum ersten Mal im Rahmen einer neoadjuvanten Brustkrebsstudie angewendet - der langjährige Traum von einer 'Brustkrebsimpfung' könnte damit greifbar werden&quot;, betonte Gnant. Mit ersten Ergebnissen der Studie wird bis Ende 2014 gerechnet.</p>]]></content:encoded>
			<category>News</category>
			
			
			<pubDate>Wed, 09 May 2012 13:47:00 +0200</pubDate>
			
		</item>
		
		<item>
			<title>[in German:] Béla Teleky erhält Goldenes Ehrenzeichen für Verdienste um das Land Wien</title>
			<link>http://www.meduniwien.ac.at/homepage/news-und-topstories/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=2662&#38;cHash=b83ba6afc6</link>
			<description>Forscher der MedUni auch als „Erfolgreicher Kongressveranstalter 2011 in Wien“ ausgezeichnet. </description>
			<content:encoded><![CDATA[<p class="bodytext">[in German:] <b>(Wien, 09-05-2012) – Béla Teleky von der Universitätsklinik der MedUni Wien erhält das Goldene Ehrenzeichen für die Verdienste um das Land Wien. Zudem wurde er auch als „Erfolgreicher Kongressveranstalter 2011 in Wien“ ausgezeichnet. <br /><br /></b>Zum von ihm organisierten, 7. Internationalen EFR-Kongress der europäischen Vereinigung für Dickdarmkrebs von 28. bis 30. April waren 400 Teilnehmer aus 36 Ländern nach Wien gekommen. Teleky ist seit 2003 Präsident der EFR (European Federation for coloRectal Cancer), die es sich zum Ziel gesetzt hat, den wissenschaftlichen Austausch in der Erforschung des Dickdarmkrebses international zu intensivieren.<br /><br /><b>Zur Person<br /></b>Béla Teleky wurde 1953 in Sopron (Ungarn) geboren. 1978 promovierte er zum Doktor der gesamten Heilkunde an der MedUni Wien. Seit 1982 arbeitet er an der Medizinischen Universität Wien im Bereich der Chirurgie, seit 2005 ist er stellvertretender Leiter der Abteilung für Allgemeinchirurgie an der Universitätsklinik für Chirurgie der MedUni Wien. Zudem war Teleky von 2002 bis 2004 Vorsitzender der ACP (Arbeitsgemeinschaft für Coloproctologie) der Österreichischen Gesellschaft für Chirurgie. Er hat insgesamt 310 wissenschaftliche Publikationen im In- und Ausland verfasst und ist Mitglied zahlreicher namhafter Gesellschaften im Bereich der Chirurgie.&nbsp; </p>]]></content:encoded>
			
			
			<pubDate>Wed, 09 May 2012 12:54:00 +0200</pubDate>
			
		</item>
		
		<item>
			<title>[in German:] Untergewichtige konsumieren häufiger illegale Drogen</title>
			<link>http://www.meduniwien.ac.at/homepage/news-und-topstories/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=2659&#38;cHash=0c6363125b</link>
			<description>Epidemiologische Studie von WissenschafterInnen der Universitätsklinik für Psychiatrie und...</description>
			<content:encoded><![CDATA[<p class="bodytext">[in German:] <b>(Wien, 09-05-2012) Untergewichtige konsumieren offenbar häufiger illegale Drogen als Normal- und Übergewichtige bzw. Adipöse. Das hat eine epidemiologische Studie von Wissenschaftern der Universitätsklinik für Psychiatrie und Psychotherapie der MedUni Wien am AKH unter der Leitung von Otto Lesch ergeben. Dass es einen ursächlichen Zusammenhang gibt, ist möglich, erklärte Erstautor Victor Blüml gegenüber der APA.</b></p>
<p class="bodytext">Die Fachleute analysierten die Daten aus den Befunden der Stellungsuntersuchungen von 1.902 jungen Männern (2002) aus Niederösterreich. Für die nächste Zukunft ist eine Wiederholung der Studie geplant.</p>
<p class="bodytext">Jedenfalls, so Blüml und die Co-Autoren in der Fachzeitschrift &quot;The American Journal on Addictions&quot;: &quot;140 junge Männer (7,5 Prozent) hatten einen positiven Harntest auf illegale Drogen. Die am häufigsten festgestellte Droge war Cannabis (95 Studienteilnehmer; 5,1 Prozent), gefolgt von Opiaten (50 Personen; 2,7 Prozent). Kokain war von sieben Teilnehmern konsumiert worden (0,4 Prozent), Amphetamine von fünf Personen (0,3 Prozent) und Benzodiazepine von drei Männern (0,2 Prozent).</p>
<p class="bodytext">Stellte man das dem Körpergewicht gegenüber, zeigte sich, dass, im Vergleich zu Untergewichtigen, Probanden mit einem normalen BMI eine um 52 Prozent geringere Häufigkeit für die Einnahme von illegalen Drogen hatten, bei Übergewichtigen war das Risiko um 62 Prozent reduziert, bei Adipösen gar um 71 Prozent.</p>
<p class="bodytext">Blüml: &quot;Es gibt die Hypothese und auch immer mehr wissenschaftliche Literatur dazu, dass illegale Drogen ebenso wie Essen im Gehirn auf dieselben 'Belohnungszentren' wirken.&quot; Zwischen Essen (auch zu viel Nahrungsaufnahme) und Substanzkonsum könnte also eine Art &quot;Konkurrenz um Belohnungsgefühle&quot; bestehen.</p>
<p class="bodytext">Aus der Studie kann man aber keinen eindeutigen ursächlichen Zusammenhang ablesen: Ob illegaler Drogenkonsum den Appetit reduziert oder Essen vor Drogenkonsum schützt, ist unklar. Genauso könnte aber auch das Faktum gegeben sein, dass sich Drogenkonsumenten einfach mangelhafter ernähren.</p>
<p class="bodytext">Eine ähnliche Beobachtung fand sich auch beim Nikotinkonsum: Junge Männer mit moderater Nikotinabhängigkeit hatten das 2,44-fache Risiko für einen positiven Drogentest, Probanden mit hoher Nikotinabhängigkeit gar das vierfache Risiko. Auch Nikotin wirkt als eine der am stärksten abhängig machenden Substanzen auf das Belohnungszentrum.</p>]]></content:encoded>
			<category>News</category>
			
			
			<pubDate>Wed, 09 May 2012 10:40:00 +0200</pubDate>
			
		</item>
		
		<item>
			<title>[in German:] ECONEX – Tauschbörse für MedUni Wien-MitarbeiterInnen ist online! </title>
			<link>http://www.meduniwien.ac.at/homepage/news-und-topstories/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=2657&#38;cHash=6e23a17a25</link>
			<description>Jetzt mitmachen und Antiköper, Restriktionsenzyme und Geräte anbieten und tauschen unter der URL:...</description>
			<content:encoded><![CDATA[<p class="bodytext">[in German:] <b>(Wien, 08-05-2011) Jetzt mitmachen und Antiköper, Restriktionsenzyme und Geräte anbieten und tauschen unter der URL: </b><a href="https://econex.meduniwien.ac.at/" target="_blank" ><b>https://econex.meduniwien.ac.at/</b></a><br /><br />ECONEX (Equipment and Consumables Exchange) ist eine einfach zu bedienende und übersichtliche Datenbank für Antikörper, Restriktionsenzyme und medizinische Geräte. Alle MedUni-MitarbeiterInnen haben mittels MUWID Zugriff. In der Datenbank finden Sie alle Tausch-Objekte alphabetisch gelistet. Weiters gibt es eine Suchfunktion. Bei Interesse an einem Objekt, wird durch einen Klick auf „Contact“ eine automatische E-Mail an die entsprechende Kontaktperson generiert.<br /><br /><b>Datenimport mit wenig Aufwand<br /></b>Je Arbeitsgruppe kann ein oder mehrere Zuständige aktiv bei ECONEX mitmachen und selbst Tausch-Objekte online stellen. Die Inhalte können ganz einfach mittels Excel-Datei (*.csv) importiert und auch wieder exportiert werden. Mit der Möglichkeit des einfachen Datenimports wurde auf den Hinweis des großen Arbeitsaufwandes reagiert. Die Online-Datenbank kann im optimalen Fall Ihre eigenen Aufzeichnungen ersetzen!<br /><br /><b>Vorteile von ECONEX<br /></b>Das vorrangige Ziel der Tauschbörse ist zum einen das Ersparen von Kosten und ein schnellerer Zugriff auf Geräte, Antikörper und Restriktionsenzyme. Mögliche positive Effekte sind eine bessere Vernetzung der einzelnen Arbeitsgruppen an der MedUni Wien sowie ein besserer Überblick über die eigene technische Ausstattung.<br />&nbsp;<br /><b>Folgende Spielregeln gelten für ECONEX<br /></b>1.&nbsp;Wer ausborgt, sollte auch anbieten<br />2.&nbsp;Verborgt/Verschenkt werden nur Testmengen<br />3.&nbsp;Die eigenen Daten werden regelmäßig aktualisiert<br /><br />Fragen und Anregungen an: <a href="mailto:econex@meduniwien.ac.at" >econex@meduniwien.ac.at</a><br />Homepage: <a href="https://econex.meduniwien.ac.at/" target="_blank" >https://econex.meduniwien.ac.at/</a></p>]]></content:encoded>
			<category>News</category>
			
			
			<pubDate>Tue, 08 May 2012 16:09:00 +0200</pubDate>
			
		</item>
		
		<item>
			<title>Hi-tech prostheses: personalised movement pattern recognition helps with control</title>
			<link>http://www.meduniwien.ac.at/homepage/news-und-topstories/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=2653&#38;cHash=f28150e310</link>
			<description>Surgeons can now, thanks to bionic reconstructions, change the anatomy of patients so that...</description>
			<content:encoded><![CDATA[<p class="bodytext"><b>(Vienna 8th May 2012) Surgeons can now, thanks to bionic reconstructions, change the anatomy of patients so that high-tech prostheses can now replace the lost function of limbs very effectively. The control of these prostheses, which is currently linear, may soon be improved even further: with pattern recognition. In collaboration with Ottobock, this method is currently being tested and developed at the Christian Doppler Laboratory for the Restoration of Extremity Functions, which is being opened today (8th May) and which is being headed up by Oskar Aszmann from the Department of Plastic and Reconstructive Surgery at the University Department of Surgery at the MedUni Vienna, part of Vienna General Hospital.&nbsp; &nbsp;</b></p>
<p class="bodytext"><br />“Pattern recognition is the latest development in bionic reconstruction. A special computer program, which we have developed in collaboration with Ottobock, will allow the prosthesis user’s highly personalised movement patterns to be stored. The prosthesis will then respond to these movement patterns,” explains Aszmann.&nbsp; “In other words, the prosthesis recognises when the patient wants to perform a certain movement and then carries it out.” <br /><br />First, however, the computer has to “learn” to recognise the prosthesis user's intentions: the patients are connected to the computer via electrodes on the skin and prompted to carry out certain movements with their missing extremity, which triggers muscle contractions and impulses. This produces the activity pattern that can be interpreted as a movement that the user intends to make. The high-tech prosthesis can be customised on the basis of these patterns. Says Aszmann: “This system is currently undergoing experimental trials.” But within eighteen months, says the surgeon, we can expect “to be able to send patients home with these prostheses.” <br /><br />Patrick Mayrhofer, Aszmann’s most famous patient so far, is also involved in the research work relating to pattern recognition. The young Austrian was fitted with a high-tech hand prosthesis in May 2011 at the MedUni Vienna. His story was a global media event – from interviews with the BBC to appearances on German TV shows.&nbsp; In January of this year, the British Ministry of Defence also approached Oskar Aszmann’s team for a bionic reconstruction. In a six-hour operation, a British soldier, who had lost his right arm whilst on duty in Afghanistan, was prepared for an arm prosthesis. The contact between the British Ministry of Defence and the scientists from Vienna highlights the global renown enjoyed by the MedUni Vienna and Vienna General Hospital as a centre for the restoration of function of the extremities.<br /><br />The Christian Doppler Laboratory, set up specifically for this purpose, is set to further underpin the MedUni Vienna’s top position in the field. Says Aszmann: “Other research projects will lead to an intensive boost both in terms of technological development and clinical application.” Otto Bock Healthcare Products GmbH, the world market leader for prosthetics technology, is the CD Laboratory's enterprise partner.<br /><br /><b>About the Christian Doppler Research Society</b><br />The Christian Doppler Research Society, which is named after the Austrian physicist and mathematician Christian Doppler, promotes cooperation between science and business. Specifically, this takes place in Christian Doppler laboratories in which fundamental research is carried out on application questions from companies. These CD laboratories are set up for a period of seven years at universities or in extra-university research facilities. Under the guidance of highly trained scientists, the research groups in the laboratories work in close collaboration with corporate partners to find innovative answers to entrepreneurial research questions.<br /><br /></p>]]></content:encoded>
			<category>Topstories</category>
			
			
			<pubDate>Tue, 08 May 2012 09:42:00 +0200</pubDate>
			
		</item>
		
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			<title>[in German:] Thomas Szekeres neuer Präsident der Ärztekammer Wien</title>
			<link>http://www.meduniwien.ac.at/homepage/news-und-topstories/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=2648&#38;cHash=b056b351b3</link>
			<description>Erstmals in der Geschichte ist damit ein angestellter Arzt Präsident der Ärztekammer für Wien.</description>
			<content:encoded><![CDATA[<p class="bodytext">[in German:] <b>(Wien, 08-05-2012) Der neue Präsident der Ärztekammer für Wien heißt Thomas Szekeres. Er ist Oberarzt am Institut für Medizinische und Chemische Labordiagnostik an der Medizinischen Universität Wien sowie anerkannter Arzt und Wissenschafter, der schon in der abgelaufenen Periode Vizepräsident und Obmann der &quot;Kurie angestellte Ärzte&quot; war. <br /></b><br />Szekeres, der mit der Liste &quot;Reform 20/20, Dr. Thomas Szekeres&quot; angetreten ist und den Mandatsstand bei den letzten Wahlen nahezu verdoppelt hat, konnte eine starke Koalition von weiteren Gruppierungen erreichen und damit die Mehrheit sichern. Erstmals in der Geschichte ist damit ein angestellter Arzt Präsident der Ärztekammer für Wien.</p>
<p class="bodytext"><b>Zur Person<br /></b>Thomas Szekeres wurde 1962 in Wien geboren und 1988 zum Doktor der gesamten Heilkunde promoviert. 1994 schloss er die Facharztausbildung für medizinische und chemische Labordiagnostik ab und wurde im selben Jahr zum Universitätsdozenten für klinische Chemie und Labordiagnostik habilitiert. Er erhielt 1997 den Amtstitel &quot;Außerordentlicher Universitätsprofessor&quot;, 2003 wurde er ins Register der &quot;European Specialists in Clinical Chemistry&quot; aufgenommen. Im selben Jahr erlangte er seinen Ph.D. an der Universität Trnava in der Slowakei. Seit 2004 ist Szekeres Qualitätsmanager und schloss 2005 eine zweite Ausbildung in Humangenetik ab. Bereits seit 1996 ist er Oberarzt am Institut für Medizinische und Chemische Labordiagnostik an der Medizinischen Universität Wien. Seit 2005 ist er zudem Vorsitzender des Betriebsrats für das wissenschaftliche Personal an der Medizinischen Universität Wien. Seit 2001 ist Szekeres Mitglied des Vorstands der Ärztekammer für Wien und war von 2003 bis 2007 Forschungsreferent. Ab 2007 war er Vorsitzender der Kurie angestellte Ärzte und erster Vizepräsident der Ärztekammer für Wien. </p>]]></content:encoded>
			
			
			<pubDate>Tue, 08 May 2012 09:06:00 +0200</pubDate>
			
		</item>
		
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			<title>[in German:] Michaela Stoffer erhält Abstract Award der Europäischen Rheumatologie-Gesellschaft</title>
			<link>http://www.meduniwien.ac.at/homepage/news-und-topstories/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=2646&#38;cHash=bbc2ddc9e4</link>
			<description>Ergotherapeutin für eine Arbeit zur Ent-wicklung von Standards für pharmakologische und...</description>
			<content:encoded><![CDATA[<p class="bodytext">[in German:] <b>(Wien, 07-05-2012) Michaela Stoffer von der Universitätsklinik für Innere Medizin III erhält den Abstract Award der Europäischen Rheumatologie-Gesellschaft (EULAR). In ihrem Abstract geht es um die Entwicklung von Standards für pharmakologische und nicht-pharmakologische Therapie rheumatoider Arthritis und Osteo-Arthritis/Arthrose im Rahmen des Work-Package 5 des EU-Projekts <a href="http://www.eumusc.net/" target="_blank" >www.EUMUSC.net</a>.</b> <br /><br />Dieses Projekt hat sich sich zum Ziel gesetzt, durch eine gemeinsame Strategie und forcierte Kooperation der EU-Mitgliedsstaaten die muskuloskeletale Gesundheit in Europa zu verbessern. <br /><br /><b>Zur Person <br /></b>Michaela Stoffer, geb. 1976, ist Doktorandin und Mitarbeiterin an der Universitätsklinik für Innere Medizin III (Abteilung für Rheumatologie, Tanja Stamm). Nach der Ausbildung zur Ergotherapeutin in der Akademie für den Ergotherapeutischen Dienst in Baden bei Wien studierte sie im Masterlehrgang Ergotherapie am FH Campus in Wien. Seit 2010 ist sie wissenschaftliche Mitarbeiterin an der MedUni Wien. 2011 graduierte Stoffer zum „Master of Science in Occupational Therapy“. Derzeit arbeitet sie zudem an einer randomisierten Studie zur interdisziplinären Behandlung von Fingerpolyarthrose. </p>]]></content:encoded>
			
			
			<pubDate>Mon, 07 May 2012 13:28:00 +0200</pubDate>
			
		</item>
		
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			<title>[in German:] Reine Hände retten Leben! AKH und MedUni starten Händehygiene-Kampagne.</title>
			<link>http://www.meduniwien.ac.at/homepage/news-und-topstories/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=2642&#38;cHash=bd14755a93</link>
			<description>Händehygiene ist eine der einfachsten und wichtigsten Maßnahmen zum Schutz vor Übertragung von...</description>
			<content:encoded><![CDATA[<p class="bodytext">[in German:] <b>(Wien, 02-05-2012) Händehygiene ist eine der einfachsten und wichtigsten Maßnahmen zum Schutz vor Übertragung von Krankheitserregern im Krankenhaus. Am AKH Wien und an der Medizinischen Universität Wien startet anlässlich des Welttags der Händehygiene am 5. Mai 2012 eine Kampagne zur Händehygiene, die sich mit Plakaten und Aufklebern an medizinisches Personal, PatientInnen und BesucherInnen wendet. Zusätzlich zu den Standarddesinfektionsmittelspendern gibt es nun für das Personal Kittelflaschen als „mobiles“ Händedesinfektionsmittel, die einfach über die Apotheke zu beziehen sind. <br /><br /></b>„Händedesinfektion ist simpel, effektiv und dauert weniger als 30 Sekunden, kann aber Leben retten“, sagt Elisabeth Presterl, Leiterin des Klinischen Instituts für Krankenhaushygiene im AKH Wien an der MedUni Wien. „Durch die steigende Zahl von Krankheitserregern, die gegen die Standard-Antibiotika wirkungslos sind, muss immer wieder an die Wichtigkeit der Prävention einer Übertragung von Infektionen und deren Erregern erinnert werden.“ <br />Studien beweisen, dass regelmäßige Händedesinfektion das Auftreten von nosokomialen Infektionen verhindert, also Infektionen, die durch den Aufenthalt oder die Behandlung in einem Krankenhaus oder Gesundheitseinrichtung verursacht werden. <br /><br /><b>Erhöhte Aufmerksamkeit auf multi-resistenten Erreger<br /></b>Presterl: „Weltweit gibt es erhöhte Aufmerksamkeit wegen der Ausbreitung multiresistenter Erreger mit der Carbapenemase NDM-1.“ Diese Erreger sind gleich gegen mehrere Antibiotika resistent. Der Mechanismus, der diesem Resistenzphänomen zugrunde liegt, ist die Bildung eines Enzyms, das Carbapenem-Antibiotika zerstört (Carbapenemase). „Die Verbreitung multi-resistenter Bakterien kann nur durch Hygiene verhindert werden. Die konsequente Einhaltung der Hygienemaßnahmen stoppt die Verbreitung dieser Krankheitserreger.“ <br /><br /><b>Die Bestellnummern für die Händedesinfektionsmittel:<br /></b>- flüssig zu 100 ml (SAP-Nr.: 255104)<br />- als Gel zu 50 ml (SAP-Nr.: 277554)&nbsp; </p>
<p class="bodytext"><a href="http://www.meduniwien.ac.at/bilder/124_haendehygiene/" title="Opens external link in new window" target="_blank" class="external-link-new-window" >Hier geht's zur Galerie mit den Sujets für die Händehygiene. </a></p>]]></content:encoded>
			<category>News</category>
			
			
			<pubDate>Wed, 02 May 2012 11:03:00 +0200</pubDate>
			
		</item>
		
		<item>
			<title>[in German:] Theodor-Körner-Preis für Andreas Heindl</title>
			<link>http://www.meduniwien.ac.at/homepage/news-und-topstories/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=2640&#38;cHash=c57b2a1220</link>
			<description>Forscher aus der Abteilung für Molekulare und Zelluläre Pathophysiologie geehrt. </description>
			<content:encoded><![CDATA[<p class="bodytext">[in German:] <span lang="EN-US"><b>(Wien, 02-05-2012) - Andreas Heindl aus der Abteilung für Molekulare und Zelluläre Pathophysiologie des Instituts für Pathophysiologie und Allergieforschung der Medizinischen Universität Wien wurde für das Projekt „Eine neue Sicht auf Krankheitsbilder - Entwicklung einer Software zur automatischen Osteoklastenerkennung und Vermessung mit Techniken des maschinellen Lernens“ der „Theodor Körner“ Preis 2012 verliehen.<br /></b><br />Durch die zur Verfügung gestellten Mitteln wird Andreas Heindl die verlässliche in-silico Erkennung und Quantifizierung von Osteoklasten vorantreiben, um Einblicke in ihre Entstehung und Funktion unter dem Einfluss von physiologischen</span><span lang="EN-US"> </span><span lang="EN-US">und</span><span lang="EN-US"> </span><span lang="EN-US">pharmazeutischen</span><span lang="EN-US"> </span><span lang="EN-US">Substanzen</span><span lang="EN-US"> </span><span lang="EN-US">zu</span><span lang="EN-US"> </span><span lang="EN-US">erhalten. Das</span><span lang="EN-US"> </span><span lang="EN-US">daraus</span><span lang="EN-US"> </span><span lang="EN-US">gewonnene</span><span lang="EN-US"> </span><span lang="EN-US">Wissen</span><span lang="EN-US"> soll </span><span lang="EN-US">effektivere</span><span lang="EN-US"> </span><span lang="EN-US">Therapien</span><span lang="EN-US"> </span><span lang="EN-US">bei</span><span lang="EN-US"> </span><span lang="EN-US">Krankheiten</span><span lang="EN-US"> </span><span lang="EN-US">des</span><span lang="EN-US"> </span><span lang="EN-US">Knochens</span><span lang="EN-US"> </span><span lang="EN-US">wie</span><span lang="EN-US"> </span><span lang="EN-US">rheumatische</span><span lang="EN-US"> </span><span lang="EN-US">Arthritis</span><span lang="EN-US"> </span><span lang="EN-US">und</span><span lang="EN-US"> </span><span lang="EN-US">Osteoporose ermöglichen. </span></p>
<p class="MsoBodyText"><span lang="EN"><b>Zur Person<br /></b></span><span lang="EN">Andreas Heindl wurde 1980 in St. Pölten geboren. Nach seinem&nbsp; </span>Studium der Informatik an der Technischen Universität Wien folgte ein PhD-Programm an der Medizinischen Universität Wien, ermöglicht durch ein FFG Bridge Projekt geleitet von&nbsp;Isabella Ellinger am Institut für Pathophysiologie und Allergieforschung. Sein Interessenschwerpunkt liegt in der Anwendung von Techniken der künstlichen Intelligenz im Bereich der Signalverarbeitung. </p>]]></content:encoded>
			
			
			<pubDate>Wed, 02 May 2012 09:57:00 +0200</pubDate>
			
		</item>
		
		<item>
			<title>[in German:] Weltweiter Tag der Immunologie: MedUni Wien-Forschungscluster mit internationaler Top-Position</title>
			<link>http://www.meduniwien.ac.at/homepage/news-und-topstories/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=2636&#38;cHash=967a467396</link>
			<description>Der Forschungsbereich Allergologie/Immunologie/Infektiologie (A.I.I.) nimmt an der der MedUni eine...</description>
			<content:encoded><![CDATA[<p class="bodytext">[in German:] <b>(Wien, 27-04-2012) Der Forschungsbereich Allergologie/Immunologie/Infektiologie (A.I.I.) nimmt an der der MedUni eine zentrale Stelle ein und ist einer von fünf Forschungsclustern mit hohem Stellenwert – auch international. „Ziel des A.I.I.-Clusters, an dem über 70 ForscherInnengruppen beteiligt sind, ist es, sowohl die molekularen und zellulären Grundlagen der Immunantwort aufzuklären, als auch neue therapeutische Ansätze und diagnostische Konzepte zu entwickeln“, erklärt Wilfried Ellmeier vom Institut für Immunologie, der Koordinator des Forschungsclusters anlässlich des achten Welttags der Immunologie am Sonntag, 29. April 2012.&nbsp; <br /><br /></b>Die Schwerpunkte, die sowohl im Bereich Grundlagenforschung als auch in der translationellen und klinischen Forschung liegen, konzentrieren sich auf die Bereiche Allergieforschung, Diagnose und Therapie immunologischer Erkrankungen, Entwicklung des Immunsystem, Entzündung &amp; Autoimmunität, primäre und sekundäre Immundefekte, Immundermatologie, Immunregulation, Infektion &amp; Immunität, Neuroimmunologie (in Kooperation mit dem Cluster Neurowissenschaften), Transplantation, Tumorimmunologie (in Kooperation mit dem Cluster Onkologie) und Vakzinologie/Impfstoffentwicklung. Ellmeier: „Ein wichtiges Anliegen innerhalb des Clusters A.I.I. ist auch die wissenschaftliche Nachwuchsförderung, sowohl auf PhD-Studenten-Ebene als auch in der postdoktoralen Ausbildung.“ <br /><br />Das internationale Ansehen des Forschungsbereichs Allergologie/Immunologie/Infektiologie zeigt sich insbesondere durch eine Vielzahl von großen Forschungsprojekten wie Spezialforschungsbereiche, Doktoratskollegs des Wissenschaftsfonds (FWF) und EU-Projekte. „Auch die vielen Auszeichnungen von WissenschafterInnen der MedUni aus diesem Bereich unterstreichen die internationale Spitzenstellung unserer Arbeit“, sagt Gerhard Zlabinger, Leiter des Instituts für Immunologie der MedUni sowie Präsident der Österreichischen Gesellschaft für Allergologie und Immunologie. Diese Top-Position soll in Zukunft weiter untermauert werden, indem Forschungsplattformen im A.I.I.-Bereich an der MedUni Wien ausgebaut und neue etabliert werden, aber auch durch die verstärkte Interaktion zwischen Grundlagenforschung und Klinik. </p>]]></content:encoded>
			<category>News</category>
			
			
			<pubDate>Fri, 27 Apr 2012 09:56:00 +0200</pubDate>
			
		</item>
		
		<item>
			<title>[in German:] Eine Schlafstörung kommt selten alleine</title>
			<link>http://www.meduniwien.ac.at/homepage/news-und-topstories/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=2651&#38;cHash=3f8df2c58b</link>
			<description>Rund zwei Millionen ÖsterreicherInnen leiden unter Schlafstörungen. Nur etwa ein Drittel ist...</description>
			<content:encoded><![CDATA[<p class="bodytext">[in German:] <b>(Wien 27-04-2012) Rund zwei Millionen ÖsterreicherInnen leiden unter Schlafstörungen. Nur etwa ein Drittel ist deswegen in Behandlung. Dabei sollte sich jeder, der über einen Zeitraum von vier Wochen drei- bis viermal wöchentlich schlecht schläft, untersuchen lassen, da Schlafstörungen im Zusammenhang mit psychischen wie auch physischen Erkrankungen stehen können. Das betonte Gerda Saletu-Zyhlarz, Leiterin des Schlaflabors&nbsp; der Universitätsklinik für Psychiatrie und Psychotherapie der MedUni Wien, anlässlich der Jahrestagung der Österreichischen Gesellschaft für Schlafmedizin und Schlafforschung von 27. bis 29. April in Baden bei Wien.&nbsp;&nbsp; </b></p>
<p class="bodytext">&nbsp;</p>
<p class="bodytext">Dabei geht es bei weitem nicht nur – aber auch - um das Phänomen der Apnoe, also des Atemstillstands während des Schlafens. Zwei Drittel aller Schlafstörungen sind nämlich seelisch bedingt. „Der Anteil der psychischen Erkrankungen als Ursache einer Schlafstörung wird leider oft nicht ausreichend beachtet“, kritisiert Saletu-Zyhlarz „Dabei gehen die meisten psychischen Erkrankung mit Schlafstörungen einher.“ </p>
<p class="bodytext">Jede dieser Erkrankungen weist ein charakteristisches Schlafstörungs-Muster auf, das eine gezielte Behandlung ermöglicht. Aber auch chronische organische Erkrankungen oder spezifische organische Schlafstörungen wie schlafbezogene Atmungsstörungen, nächtliche Bewegungsstörungen wie periodische Beinbewegungen und „Restless legs“, nächtliche Verhaltensstörungen (Parasomnien), Schlaf-Wach-Rhythmus-Verschiebungen können die Ursache von gestörtem Schlaf sein und ihrerseits psychische und organische Folgeerkrankungen nach sich ziehen. Sowohl Angststörungen oder Depressionen, aber auch erhöhte Infektanfälligkeit, Stoffwechselstörungen, Übergewicht, Herz-Kreislauf- oder vaskuläre Erkrankungen können die Folgen sein. </p>
<p class="bodytext">Schlafstörungen sind ein komplexes Geschehen, nichtorganische und <br />organische Schlafstörungen treten häufig gemeinsam auf und können sich gegenseitig beeinflussen und aufrecht erhalten. </p>
<p class="bodytext">Daher sei es ratsam, Schlafstörungen ernst zu nehmen und adäquat untersuchen zu lassen. Saletu-Zyhlarz:.“ Die adäquate Behandlung gestaltet sich dann im optimalen Fall interdisziplinär. Denn je nach zugrunde liegender Schlafstörung und spezifischem Schlafstörungs-Muster können unterschiedliche medikamentöse oder interventionelle Therapien aus den Bereichen der Psychiatrie, der Psychologie und Psychotherapie, der Neurologie, der Pulmologie, der Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, der Zahnmedizin oder der Kinderheilkunde erforderlich sein.“ </p>
<p class="bodytext">Service: 20. Jahrestagung der Österreichischen Gesellschaft für Schlafmedizin und Schlafforschung (ÖGSM) von 27. – 29. April 2012 im Grand Hotel Sauerhof, 2500 Baden. Thema „Schlaf &amp; Komorbidität“. Infos und Anmeldung unter: <a href="http://www.asra2012.at/" target="_blank" >www.asra2012.at</a> </p>]]></content:encoded>
			<category>News</category>
			
			
			<pubDate>Fri, 27 Apr 2012 09:09:00 +0200</pubDate>
			
		</item>
		
		<item>
			<title>[in German:] Lange Nacht der Forschung: Von lebenden Krebszellen, Pollenwarndienst und Kinderimmunologie bis hin zur Frage „warum leben wir immer länger?&quot;</title>
			<link>http://www.meduniwien.ac.at/homepage/news-und-topstories/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=2632&#38;cHash=6aa93e7dbf</link>
			<description>Bei der Langen Nacht der Forschung 2012 am kommenden Freitag (27.4.) gibt es an einigen Standorten...</description>
			<content:encoded><![CDATA[<p class="bodytext">[in German:] <b>(Wien, 24-04-2012) Bei der Langen Nacht der Forschung 2012 am kommenden Freitag (27.4.) gibt es an einigen Standorten Spannendes aus den verschiedenen Themengebieten der MedUni Wien zu erleben und zu sehen: Von lebenden Krebszellen am Institut für Krebsforschung in der Borschkegasse über den Pollenwarndienst der MedUni Wien am ZAMG (Zentralanstalt für Meteorologie und Geodynamik) bis hin zur spannenden Frage „warum leben wir immer länger“, die das Koordinierungszentrum für Klinische Studien zu beantworten versucht.<br /><br />Themen, Standorte &amp; Teilnehmende Institute:<br /></b><br /><b>Standort ZAMG: <br /></b><br />„Pollenwarndienst: Pollenfalle am Dach der ZAMG; Mikroskopische Analyse und Auswertung der Proben.“ Universitätsklinik für Hals-, Nasen- und Ohrenkrankheiten. <br /><a href="http://www.zamg.at/aktuell/lnf_2012/zamg_wien.php" target="_blank" >http://www.zamg.at/aktuell/lnf_2012/zamg_wien.php</a> <br /><br /><b>Standort: Institut für Krebsforschung <br /></b><br />„Die Krebszelle im Fokus!“, Comprehensive Cancer Center. Institut für Krebsforschung<br /><a href="http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=6&amp;Itemid=86&amp;show=1&amp;group_id=1770" target="_blank" >http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=6&amp;Itemid=86&amp;show=1&amp;group_id=1770</a><br /><br />„Forschung zum Be-greifen!“, Comprehensive Cancer Center. Institut für Krebsforschung<br /><a href="http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=7&amp;Itemid=56&amp;group_id=1772" target="_blank" >http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=7&amp;Itemid=56&amp;group_id=1772</a><br /><br />„Führungen von FACS und FISH“, Comprehensive Cancer Center. Institut für Krebsforschung<br /><a href="http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=7&amp;Itemid=56&amp;group_id=1773Standort" target="_blank" >http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=7&amp;Itemid=56&amp;group_id=1773<br /><br /></a><b>Standort jeweils: Universität Wien, Hauptgebäude<br /></b>„Allergien weiterhin im Vormarsch: Neues über Sensibilisierungswege, Diagnostik und Therapie“, Universitätsklinik für Dermatologie. Infos: <a href="http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=7&amp;Itemid=56&amp;group_id=1741„Auf" target="_blank" >http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=7&amp;Itemid=56&amp;group_id=1741<br /><br /></a>Auf den Spuren des Weidenrindenextrakts: Was Aspirin mit Popstars verbindet“, Universitätsklinik für Innere Medizin II. <a href="http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=7&amp;Itemid=56&amp;group_id=1757" target="_blank" >http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=7&amp;Itemid=56&amp;group_id=1757</a><br /><br />„Die Nerven-Muskel-Synapse: Kann der Muskel denken?“, Zentrum für Hirnforschung. Standort: Universität Wien, Hauptgebäude. <a href="http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=7&amp;Itemid=56&amp;group_id=1743" target="_blank" >http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=7&amp;Itemid=56&amp;group_id=1743</a><br /><br />„Die Sonne, deine Freundin und Helferin“, Institut für Pathophysiologie und Allergieforschung. <a href="http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=7&amp;Itemid=56&amp;group_id=1753" target="_blank" >http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=7&amp;Itemid=56&amp;group_id=1753</a><br /><br />„Eine neue Sicht auf Krankheitsbilder“, Institut für Pathophysiologie und Allergieforschung.&nbsp; <a href="http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=7&amp;Itemid=56&amp;group_id=1752" target="_blank" >http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=7&amp;Itemid=56&amp;group_id=1752</a><br /><br />„Herzkatheter: Wann wird es gemacht? was bringt es?“, Universitätsklinik für Innere Medizin II. <a href="http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=7&amp;Itemid=56&amp;group_id=1742" target="_blank" >http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=7&amp;Itemid=56&amp;group_id=1742</a><br /><br />„Kinderimmunologie“, Universitätsklinik für Kinder- und Jugendheilkunde. <a href="http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=7&amp;Itemid=56&amp;group_id=1756" target="_blank" >http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=7&amp;Itemid=56&amp;group_id=1756</a><br /><br />„Künstliches Herz – Herzunterstützungssysteme“, Kooperation der MedUni Wien mit dem Ludwig-Boltzmann-Institut für Kardiovaskuläre Forschung. <a href="http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=7&amp;Itemid=56&amp;group_id=1374" target="_blank" >http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=7&amp;Itemid=56&amp;group_id=1374</a><br /><br />„Toxikogenetik – Der genetische Hintergrund für Schadstoff-Entgiftung“, Institut für Medizinische Genetik. <a href="http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=7&amp;Itemid=56&amp;group_id=1755" target="_blank" >http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=7&amp;Itemid=56&amp;group_id=1755</a><br /><br />„Vitamin D zur Verbesserung der Nierentransplantatfunktion“, Universitätsklinik für Innere Medizin III. <a href="http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=7&amp;Itemid=56&amp;group_id=1754" target="_blank" >http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=7&amp;Itemid=56&amp;group_id=1754</a><br /><br />„Warum leben wir immer länger? Eine unterhaltsame Reise durch die Erfolgsgeschichte der klinischen Forschung“, Koordinierungszentrum für Klinische Studien. <a href="http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=7&amp;Itemid=56&amp;group_id=1359" target="_blank" >http://www.lnf2012.at/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=7&amp;Itemid=56&amp;group_id=1359</a></p>]]></content:encoded>
			<category>News</category>
			
			
			<pubDate>Tue, 24 Apr 2012 17:30:00 +0200</pubDate>
			
		</item>
		
		<item>
			<title>[in German:] Judith Leitner erhält Theodor Körner-Preis 2012</title>
			<link>http://www.meduniwien.ac.at/homepage/news-und-topstories/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=2630&#38;cHash=67e96a264b</link>
			<description>Immunologin für eine Arbeit zur Bedeutung des CD2-CD58 Signalweges für die Immunkompetenz bei...</description>
			<content:encoded><![CDATA[<p class="bodytext">[in German:] <b>(Wien, 24-04-2012) Judith Leitner vom Institut für Immunologie an der MedUni Wien erhält am Montag, 30. April 2012, den Theodor Körner-Preis. Anschließend an die Ehrung findet ein Empfang bei Bundespräsident Heinz Fischer statt. <br /><br /></b>Ausgezeichnet wurde Leitners Projekt mit dem Titel „Die Bedeutung des CD2-CD58 Signalweges für die Immunkompetenz bei älteren Personen.“ In einer in Kooperation mit Beatrix Grubeck-Loebenstein (Institut für Biomedical Aging Research, Österreichische Akademie der Wissenschaften) durchgeführten Studie werden verschiedene alternative kostimulatorische Liganden bezüglich ihrer Kapazität, CD28 negative T-Zellen zu stimulieren, analysiert.<br /><br />Ständige Teilung von B- und T-Lymphozyten aufgrund wiederholter Stimulation bei chronischen Infektionen kann zu Zellseneszenz führen. Beim Menschen korreliert dies mit dem Verlust des CD28 Rezeptors auf CD8 T-Zellen und dementsprechend weisen ältere Menschen und chronisch infizierte Individuen einen hohen Prozentsatz CD28 negativer T-Zellen auf. Der Verlust von CD28 ist ein wichtiger Marker für Immundysfunktion in älteren Menschen - über die funktionellen Konsequenzen dieses Prozesses ist aber wenig bekannt.<br /><br /><b>Zur Person<br /></b>Judith Leitner, geboren 1979, ist Mitarbeiterin der Abteilung Immunrezeptoren und T-Zell-Aktivierung (Leitung: Peter Steinberger) am Institut für Immunologie der MedUni Wien. Von 2001 bis 2006 studierte sie molekulare Biologie an der Universität Wien und machte anschließend ein PhD-Studium in Naturwissenschaften an der Uni Wien. Seit September 2011 ist Leitner Postdoc-Fellow am Institut für Immunologie an der MedUni Wien. </p>]]></content:encoded>
			
			
			<pubDate>Tue, 24 Apr 2012 10:37:00 +0200</pubDate>
			
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			<title>MedUni Vienna researches new treatment for malaria tertiana</title>
			<link>http://www.meduniwien.ac.at/homepage/news-und-topstories/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=2627&#38;cHash=902e74576c</link>
			<description>“Malaria tertiana is the form of malaria that science needs to focus on in more detail in future.”...</description>
			<content:encoded><![CDATA[<p class="bodytext"><strong>(Vienna, 24th April 2012) “Malaria tertiana is the form of malaria that science needs to focus on in more detail in future.” These are the words of Harald Noedl from the Institute of Specific Prophylaxis and Tropical Medicine at the Medical University of Vienna, spoken as part of World Malaria Day on Wednesday, 25th April. In a multi-centre study, the MedUni Vienna team, led by Harald Noedl, is working on an improved and more straightforward treatment of this form of malaria. </strong><br><br>Although malaria tropica, which currently kills around 655,000 people a year (around 2,000 people every day), has increasingly been repressed as a result of more research, malaria tertiana may well develop into the main problem of the future in many countries, says Noedl. The problem does not so much involve the (low) mortality rate from malaria tertiana, but rather the often protracted period of illness that can occur as a result of the condition. This is because if the malaria tertiana pathogens are not killed with targeted therapy, they can remain dormant in the human liver for months or even years, and cause recurrent relapses. <br><br>Conventional therapy involves administering chloroquine for three days, followed by two weeks of primaquine therapy. “However unlike in Europe, compliance with medications in tropical countries is often very poor,&quot; explains the malaria expert from the MedUni Vienna. Many patients would discontinue the medication after just a few days. <br><br>As a consequence, the pathogens will survive in the liver and can cause an outbreak of malaria tertiana at any time which is as infectious as the other two forms of malaria. This makes patients a constant source of infection for their environment and the new condition is often no longer associated with the previous episode of malaria and therefore treated incorrectly. Says Noedl: “This makes patients, most of whom are the poorest of the poor, constantly ill, preventing them from working. It’s a fatal vicious circle.” &nbsp;<br><br>In a multi-centre study involving the MedUni Vienna, scientists are well on their way to establishing a new substance (tafenoquine). The advantage of this is that the drug only has to be taken for a maximum of three days. Tafenoquine is currently undergoing clinical trials. <br><strong><br>MedUni Vienna and new malaria focus in Africa</strong><br>Since 2006, the Center for Geographic Medicine at the MedUni Vienna's MARIB research centre, led by Harald Noedl, has been working on malaria research in Bangladesh. More than 20,000 patients have been treated free of charge since. In 2012, the MedUni expanded its malaria focus to include Africa, and in particular Ethiopia. There, the MedUni team is cooperating with the University of Gondar in the north west of the country. Says Noedl: “We are keen to further the MedUni Vienna’s position as a leading centre for malaria expertise, lead multi-centre studies and establish a global malaria network.&quot;<br><br></p>]]></content:encoded>
			<category>News</category>
			
			
			<pubDate>Tue, 24 Apr 2012 10:03:00 +0200</pubDate>
			
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			<title>Prompt detection of immune defects can save lives</title>
			<link>http://www.meduniwien.ac.at/homepage/news-und-topstories/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=2666&#38;cHash=f563a94c51</link>
			<description>Start of the worldwide &quot;Primary Immune Defects Week&quot; (PI Week) and World Immunology Day on the 29th...</description>
			<content:encoded><![CDATA[<p class="bodytext"><b>(Vienna 23rd April 2012) “The prompt detection of immune defects can save lives,” said Elisabeth Förster-Waldl, Paediatrician and Immunologist from the University Department of Paediatrics and Adolescent Medicine at the MedUni Vienna on Monday at an event marking the start of the worldwide &quot;Primary Immune Defects Week&quot; (PI Week) and World Immunology Day on the 29th of April. Doctors are currently aware of around 170 of these diseases. The earlier a defect of this kind is detected, the easier it is to avoid consequential damage. The MedUni Vienna, together with the St. Anna Children's Hospital, is Austria's largest centre for primary immune defects. </b><br /><br />Primary immune defects (PID) are genetic, in some cases hereditary diseases of the immune system that are associated with an increased risk of infection and which can also cause autoimmune symptoms, allergic conditions and skin diseases. The earlier a defect is detected, the easier it is to prevent lifelong consequential damage such as chronic lung changes (e.g. bronchiectasis) and the easier it is to improve the quality of life of the patients affected by it. Says Förster-Waldl: “If a defect of this kind is not diagnosed in good time, the consequences can be serious. Irreversible tissue damage, for example, can be caused by constant infections – particularly in the respiratory system. It is therefore advisable to consider a possible immune defect if the symptoms fit.”<br /><br />Molecular medicine has achieved major advances in the diagnosis of these conditions. “As little as ten years ago, we knew of maybe a dozen genetic defects that led to congenital immunological problems. We are now aware of 150-170,” explains Kaan Boztug, Paediatrician and Immunogeneticist from the University Department of Paediatrics and Adolescent Medicine at the MedUni Vienna and research group leader at the CeMM research centre for molecular medicine.<br /><br />There are always indicators of an immune defect, says Förster-Waldl, if infections or conditions occur of an irregular, frequent and unusual form for the patient’s age. In this case, immunology laboratory diagnostics and often immunogenetic analysis are advisable. Warning signs of immune defects include the increased occurrence of inflammation of the lungs or sinuses, middle ear or meninges, sepsis or even infectious diseases compounded by autoimmune diseases and/or allergies and skin conditions. Warning indicators of an immune defect can also be found on the website of the Jeffrey Modell Foundation (<a href="http://www.info4pi.org/" target="_blank" >www.info4pi.org</a>).<br /><br />If an as yet unknown immune defect is noted, a process known as “Next Generation Sequencing” is used. “Thanks to state-of-the-art genome technologies, we are now able to sequence entire genomes within just a few days and therefore identify the culprit mutation in many patients,” explains Boztug. “A molecular understanding of primary immune defects represents an important principle for the development of modern, targeted therapies.” <br /><b><br />At least 1,000 people in Austria affected</b><br />Estimates state that a million people worldwide are affected by primary immune defects, with 8—10,000 people having a genetic PID that has life-threatening consequences for them. “We suspect that 70 to 90 per cent of all these defects remain undiagnosed correctly,&quot; says Förster-Waldl. “Clinical presentations of an immune disease can manifest themselves in childhood or not until adolescence or adulthood. In Austria, according to European indices, there must be at least 1,000 people living with primary immune defects, and we therefore know that there are high numbers of undetected cases,&quot; says Förster-Waldl. <br /><br /><b>Service: International PI Week (22 – 29 April 2012)</b><br />All information on the International Primary Immune Defects Week (PI Week) can be found here: <a href="http://www.worldpiweek.org/" target="_blank" >www.worldpiweek.org</a>. The International World Immunology Day is being held on 29 April. </p>]]></content:encoded>
			<category>News</category>
			
			
			<pubDate>Thu, 10 May 2012 09:42:00 +0200</pubDate>
			
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