Universitätsklinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie
Medizinische Universität Wien / AKH Wien
Vorstand: o. Univ. Prof. Dr. Max H. Friedrich

 



          

Franz Benninger
&
Andreas Karwautz aktualisierten  diese Seite letztmalig am 08.11.2010

Forschung - Publikationsliste

 

Publikationsliste nach Themen gereiht (zur Übersicht):

Weitere diverse psychiatrische Erkrankungen und Probleme
 
Von Gemeinsamkeiten und Unterschieden. Sammelband; (2008)
1. Kongress der transkulturellen Psychiatrie im deutschsprachigen Raum 6.-9. September 2007, Universität Witten/Herdecke
Verlag für Wissenschaft und Bildung (VWB)
Modellprojekt "Ambulanz für transkulturelle Psychiatrie und migrationsbedingte Störungen des Kindes- und Jugendalters"
an der Wiener Universitätsklinik für Psychiatrie des Kindes- und Jugendalters.
Akkaya-Kalayci T, Dervic K, Friedrich MH 
 
 

Am J Psychiatry. 2004 Dec;161(12):2303-8.
Religious affiliation and suicide attempt.
Dervic K, Oquendo MA, Grunebaum MF, Ellis S, Burke AK, Mann JJ.

OBJECTIVE: Few studies have investigated the association between religion and suicide either in terms of Durkheim's social integration hypothesis or the hypothesis of the regulative benefits of religion. The relationship between religion and suicide attempts has received even less attention. METHOD: Depressed inpatients (N=371) who reported belonging to one specific religion or described themselves as having no religious affiliation were compared in terms of their demographic and clinical characteristics. RESULTS: Religiously unaffiliated subjects had significantly more lifetime suicide attempts and more first-degree relatives who committed suicide than subjects who endorsed a religious affiliation. Unaffiliated subjects were younger, less often married, less often had children, and had less contact with family members. Furthermore, subjects with no religious affiliation perceived fewer reasons for living, particularly fewer moral objections to suicide. In terms of clinical characteristics, religiously unaffiliated subjects had more lifetime impulsivity, aggression, and past substance use disorder. No differences in the level of subjective and objective depression, hopelessness, or stressful life events were found. CONCLUSIONS: Religious affiliation is associated with less suicidal behavior in depressed inpatients. After other factors were controlled, it was found that greater moral objections to suicide and lower aggression level in religiously affiliated subjects may function as protective factors against suicide attempts. Further study about the influence of religious affiliation on aggressive behavior and how moral objections can reduce the probability of acting on suicidal thoughts may offer new therapeutic strategies in suicide prevention.
 

 
 
 
Prax Kinderpsychol Kinderpsychiatr  1999 Oct;48(8):602-10 
Brief report of the working group OPD-CA (children and adolescents) Axis II:
interpersonal relations
Burgin D, Bogyi G, Karle M, Simoni H, von Klitzing K, Weber M, Zeller-Steinbrich
G, Zimmermann R.
 

Operationalization of relations is tried out following an interpersonal circular model (SASB) using observation and description of behavior in dyadic and triadic relationship configurations. On a vertical and on a horizontal axis the amount

of loving kindness versus hostile aggressivity and of independence versus control is determined. Different dyadic and triadic relationship configurations (e.g. child to mother or researcher to child) and also the emotional resonance of the investigating person will be rated according to anamnestic data, observed and videotaped sequences of interaction, play episodes or symbolic relationships

in projective tests. Such ratings can be performed in a module like form and will be used not only in clinical practice but also in settings of scientific research. The minimal standard for a clinical examination consists of the

evaluation of the child with his parents.

 
 
Lehrbuch der Kinderpsychotherapie: 
Grundlagen und Methoden
Textbook of child psychotherapy. Foundations and methods

Reinelt,-Toni (Ed.); Bogyi,-Gertrude (Ed.); Schuch,-Bibiana (Ed.)

Reinhardt, Muenchen, 1997
 
Br J Psychiatry  1995 Jun;166(6):825-6 
Comment on: Br J Psychiatry. 1995 Feb;166(2):251-3.
Friedrich Nietzsche and Sigmund Freud.
Karwautz A, Wober-Bingol C, Wober C.
 

Psychomed. 1995; 7(1): 27-31
Zur Suizidproblematik bei Kindern und Jugendlichen
Friedrich,-Max-H.; Amminger,-G.-Paul

Es wird ein Ueberblick ueber die Suizidproblematik im Kindes- und Jugendalter gegeben. Zunaechst wird die gebraeuchliche Terminologie im Bereich Suizid erlaeutert. Anschliessend wird auf Befunde zur Praevalenz von Suiziden und Suizidversuchen, die Wahl der Suizidmethode und ihre Abhaengigkeit vom Lebensalter eingegangen. Psychosoziale Zusammenhaenge und ihre Auswirkungen auf suizidales Verhalten, wie etwa der Einfluss der Familie, peer-Kontakte und soziale Anpassung werden dargestellt. Abschliessend wird auf die Ausgestaltung des praesuizidalen Syndroms im Kindes- und Jugendalter eingegangen, Ueberlegungen zur Frueherkennung und Praevention werden diskutiert.

 
Acta Paedopsychiatr  1989;52(4):271-8 
Psychoanalytic and systemic diagnosis. An attempt at bringing them together.
Datler W, Scheidinger H, Bogyi G.
 

Considering the metaphorically understood motto "I see, I see what you can't see", four phases of approach between the psychoanalytical and systemic working methods in the diagnostic area are described. In doing so, the conception that because of unbridgeable paradigmatic differences between systemic and psychoanalytic thought there are no cooperation possibilities at all, is disproved. Instead of this, by referring to two casuistic vignettes it is shown in what respect the collaboration between psychoanalysts and systemic therapists can lead to differentiated action-relevant diagnostic assessments.

 
Beitr Gerichtl Med  1985;43:417-21 
Childhood and juvenile suicide cases (a 10-year epidemiologic study from
Vienna)
Friedrich-Scholer E, Friedrich MH.
 

Acta-Paedopsychiatrica. 1984; 50(6): 291-298
Fruehpraevention kinderpsychiatrischer Stoerungen in Kindergarten und Schule
Friedrich MH

Anhand von Beispielen ueber laufende psychosoziale und psychiatrische Projekte in Wien wird ueber die Realisierung fruehpraeventiver und psychohygienischer Massnahmen in Kindergaerten und Schulen berichtet. Die von vielen Autoren kritisierte Vernachlaessigung praeventiver Massnahmen gilt fuer diese Bereiche somit nicht, wenngleich sich auch hier zum Teil die mit praeventiven Massnahmen haeufig verbundenen Probleme (definitorische Probleme, Systemkomplexitaet, mangelnde Nachfrage) zeigen. Fuer verschiedene Modellprojekte werden Loesungsvorschlaege exemplarisch dargestellt und diskutiert, die die Durchfuehrbarkeit und die Fruchtbarkeit fruehpraeventiver Massnahmen im Kindergarten- und Schulalter belegen.

 
 
Beitr Gerichtl Med  1980;38:293-6 
Suicide through hanging in front of witnesses
Friedrich-Scholer E, Friedrich MH.
 
Psychiatr Clin (Basel)  1977;10(1-3):114-22 
Crisis intervention among adolescents. A social model in Vienna
Friedrich MH.
 

An institute for adolescents can meet the specific adolescent crises in all their manifold manifestations. The crisis intervention model in the form of a youth centre for information and counselling as described here has the task of giving information and advice anonymously and free of charge in a way appropriate for young people, while being nonbureaucratic and not under the direct influence of the civil authorities. The work methods of the Info-Centre in Vienna are described.

 
 

Zeitschrift fuer Kinder-und-Jugendpsychiatrie. 1977; 5(1): 14-18
Anamnesedokumentation an einer Neuropsychiatrischen Klinik fuer Kinder und Jugendliche. Ergebnisse und Erfahrungen

Berger,-E.; Friedrich,-M.-H.

Zweck und Problematik von Dokumentationssystemen im kinderpsychiatrischen Bereich werden diskutiert. Der Aufbau des an der Wiener Universitaetsklinik fuer Neuropsychiatrie des Kindes- und Jugendalters verwendeten Anamnesedokumentationsschemas wird dargestellt. Einige ausgewaehlte Daten aus der Auswertung der Unterlagen von 150 Patienten werden referiert.

 

Zeitschrift fuer Kinder-und-Jugendpsychiatrie. 1977; 5(1): 19-24
Beratung versus Psychotherapie
Ueberlegungen ihrer Anwendbarkeit in der Jugendpsychiatrie
Friedrich,-M.-H.

Die Beratungstechnik in der ambulanten Jugendpsychiatrie ist ein wichtiger Faktor der psychohygienischen Versorgung. Die Einstellung der Psychotherapieschulen, die gehandhabte Praxis sowie der Forderungskatalog suffizienter Beratungspraxis werden diskutiert. Die Beratung als therapeutisches Surrogat soll an die Stelle einer eigenen Behandlungsform treten.

 

zur Übersicht